53 milyon dış hat olmak üzere toplamda 83.4 milyon yolcu taşıyan şirket, uluslararası yolcu pazarından aldığı payı da yüzde 3.5’e çıkardı ve böylece dünyadaki her 30 yolcudan 1’ini taşımış oldu. Türkiye ekonomisine ise 56 milyar dolarlık katkı sunan THY, ayrıca içinden 104 uçak filolu AJet markalı havayolu çıkardı.
Bugün 130 ülke 364 noktaya uçan Türk Hava Yolları (THY), pandemiden sonra en hızlı toparlanan ve dünya havacılık tarihinin altın yılı olarak kabul edilen 2019’daki performansını da geride bırakmayı başaran bir şirket oldu. Önceki akşam iftarda bir araya geldiğimiz Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, geçen yıl 83.4 milyon yolcu taşıyarak rekor kırdıklarını belirterek, “2023’te yolcu kapasitemiz pandemi öncesinin yüzde 25 üzerinde. Rakiplerimizin (Lufthansa, Air France-KLM, British Airways , American Airlines) kapasitesi henüz pandemi öncesi seviyelere gelemedi” dedi.
AVRUPA’DA İLK SIRADA
Dünyada 888 havayolu şirketi olduğunu, THY’nin de bu kadar çok şirket arasında uluslararası yolcu pazarından yüzde 3.5 pay aldığını vurgulayan Bolat, şöyle devam etti: “Yani THY tek başına dünyadaki her 30 uluslararası yolcudan 1’ini taşıdı. 2023’te dünyada arz edilen koltuk kapasitesi 210 milyardı. Yüzde 3.5’lik uluslararası yolcu pazar payı ile dünyada üçüncü, Avrupa’da birinciyiz. 2033’te dünyada ilk 2’de olmayı hedefliyoruz. Turkish Cargo yüzde 5.2 pazar payı ile dünya genelinde 4’üncü sıraya yükseldi. 2028’de ilk 3’ü hedefliyoruz.”
TEMETTÜ VE BEDELSİZ HİSSE YOLDA MI?
Enflasyon muhasebesi hesabından dolayı 3.1 milyar dolarlık farkla, kâr rakamını 6 milyar dolara taşıyan THY’nin Kurumlar Vergisi ve temettü ödemesinin önü açıldı. Şirket en son temettü ödemesini 2012’de yapmıştı. Murat Şeker, 2024’le birlikte temettü dağıtımının gerçekleşmesi durumunda, bedelsiz hisse senedinin de beraberinde gelebileceği mesajını verdi.
8.1 MİLYAR DOLAR TÜRKİYE’DE KALDI
Türkiye ekonomisine katkılarının artarak devam ettiğini ifade eden Ahmet Bolat, “Son 15 yılın ihracat şampiyonuyuz. 2033 yılında ülkemize 16.3 milyar dolar net döviz getirdik. 8.1 milyar doları Türkiye’de kaldı. 2033 yılında ülkede kalacak döviz miktarı da 19.4 milyar dolar olacak. 2018’deki istihdam sayımız 60 bin civarındayken 2023’te 83 bine çıktı. Yine geçen yıl ekonomiye kattığımız toplam değer 56 milyar dolar oldu, 2033’te 144 milyar dolar olacak” dedi.
GELİR VE İŞTİRAKLERİN KATKISI ARTTI
Şirketin 2023 yılına ilişkin finansal sonuçlarına da değinen Bolat, “Toplam gelirimiz geçen yıl yüzde 14 artarak 20.9 milyar dolara çıktı. Esas faaliyet kârımız bir önceki yıla yakın 2.9 milyar dolar oldu. İştiraklerimizin (17 adet) kâra katkısı 2019 yılına göre yüzde 60 arttı. Net borcumuz 2020 yıl sonundan bugüne kadar 6.7 milyar dolar azaldı” diye konuştu. THY’nin net kârı 6 milyar dolar olarak açıklandı. THY’nin Finanstan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Şeker, bu durumun enflasyon muhasebesi nedeniyle yapılan teknik düzeltmeden kaynaklandığını vurguladı.
90 YILDAKİ BÜYÜME 10 YILDA SAĞLANACAK
THY’nin 90 yılda 453 uçak sayısına ulaştığını ve kısa bir süre önce Airbus’a verdikleri 355 adetlik uçak siparişini hatırlatan Ahmet Bolat, “90 yıldaki büyümeyi gelecek 10 yıla sığdırmaya çalışıyoruz. Uçaklardan ilk siparişler Ağustos 2025’te filoya dahil olacak. 10 yıl içinde uçak sayımız 810’a çıkacak” bilgilerini paylaştı.
BUSINESS YOLCUNUN AVANTAJI 1’E 3.5
2023’te business yolcuda da rekor kırıldığını ifade eden Bolat, “Ortalama yüzde 67’lik doluluk yakalandı. Business yolcunun gelir anlamında katkısı ekonomi sınıfına göre 1’e 3.5 oranında. Toplam yolcunun yüzde 7’si olsa da gelirin yüzde 22-23’ü business’tan. Kârımızın yüzde 60’ı uzun menzilli uçuşlardan sağlanıyor. 2.2 milyar dolar yolcu gelirimiz var. Ortalama yolcu başına kârımız 20 dolar” dedi.
UÇAK PARÇALARI TÜRKİYE’DE ÜRETİLECEK
Ahmet Bolat, Airbus ve Rolls Royce ile uçak, motor parçalarının Türkiye’de yapılması konusunda 29 Nisan’da stratejik bir imza atılacağını söyledi. Bu imzanın havacılık ekosistemine yaklaşık 20 milyar dolar katkı sağlaması bekleniyor. Projenin 10 yıllık bir dönemi kapsadığını belirten Bolat, şu detayları paylaştı: “Uçakta yaklaşık 3 milyon parça var. Bunlar farklı yerlerde üretiliyor. 787’nin kanatları Japonya’da, gövdesi İtalya’da yapılıyor… Türkiye’de üretim yapılması tedarik zincirine katkı sağlayacak, uçak teslimatlarını hızlandıracak.”
AJET İLE ANKARA’YI ÜÇÜNCÜ TURİZM MERKEZİ YAPACAK
Ülke turizmine önemli katkı yaptıklarını aktaran Bolat, “Dünyada en çok ziyaret edilen şehirler listesinde İstanbul birinci. Antalya dördüncü. 600 bin kişinin ziyaret ettiği Ankara maalesef listede yok. AJet’in önemli misyonlarından biri de Ankara’yı Türkiye’yi üçüncü büyük turizm merkezi yapmak. AJet’in yeni misyonu uçtuğu 22 ülkeden çok para harcayacak turist taşımak” diye konuştu. AJet Genel Müdürü Kerem Sarp ise “2023’te Ankara’ya 750 bin turist geldi. 5 yılda 5 milyon turist ağırlamayı hedefliyoruz” dedi.
RAKAMLARLA AJET
104 olan uçak sayısı, 2028’de 150’ye çıkacak.
24 milyon olan yolcu sayısı 2028’de 43 milyona yükselecek.
Şirketin geliri 1.8 milyar dolar, 2028 hedefi ise 4.1 milyar dolar.
Şu anda 22 ülkede, 31 şehre, 137 frekansla uçuyor. 2028’de 34 ülkede 50 şehre uçacak.